وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری شهید فهمیده

سلام
آنچه پیش روی شماست وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری است.که با هدف انعکاس فعالیت های بسیج دانش آموزی،معرفی شهدای دانش آموز عشایر،معرفی دانش آموزان و نخبگان عشایر و تبادل تجربیات و نظرات راه اندازی شده است.
پیشاپیش از همه ی دوستانی که ما را از ارائه نقد های سازده خود بهرمند میسازند،صمیمانه سپاسگذاریم.

با احترام،مدیریت فضای مجازی بسیج دانش آموزی عشایری فارس

آخرین نظرات
نویسندگان

رهبر انقلاب: کتاب را از پشت پرده اشک خواندم/ معصومه آباد: خاطرات اسارت امانتی از مردم بود

تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «من زنده‌ام» در مراسم چهارمین پاسداشت «ادبیّات جهاد و مقاومت» در حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه ایثار رونمایی شد.

به گزارش تنویر، چهارمین پاسداشت «ادبیات جهاد و مقاومت» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی‌ رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، سردار علی فضلی، سردار کارگر، حجت‌الاسلام علی شیرازی، مهندس مهدی چمران، حجت‌الاسلام دعایی، علیرضا مختارپور، حجت‌الاسلام علی‌اکبری و جمعی از فرهنگیان، نویسندگان و جهادگران عرصه ادبیات جهاد و مقاومت به منظور رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «‌من زنده‌ام» اثر معصومه آباد در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد

گلپایگانی: رهبری امروز نقش اساسی در زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و مقاومت را برعهده دارد

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسملین محمدی گلپایگانی ریاست دفتر مقام معظم رهبری گفت:‌ قلم چیزی است که خداوند به آن قسم یاد کرده و عنایت دارید که چیزی مورد قسم خداوند قرار گرفته است حتماً امری مقدس است و در جوامع انسانی نیز انسان‌ها به امور مقدس قسم یاد می‌کنند. در قبل از انقلاب امور کشور در دست افراد نابخرد و غیرمعتقد به دین، هوس‌باز و عیاش بود و یکی از دلایل سقوط خاندان ننگین پهلوی، فساد و هرزگی در آن خانواده بود. آن زمان شاهد بودیم که دیوار به دیوار مساجد میگساری می‌کردند، اما دیدید که چگونه امام خمینی (ره) از همان مردم انقلاب را پیروز کرد.

وی اضافه کرد: مرحوم شهید مطهری پس از بازگشت از دیدار امام در پاریس نقل می‌کنند که از من می‌پرسیدند امام را چگونه یافتند؟ ایشان می‌فرمایند: من 12 سال شاگرد امام بودم، اما امروز امام را طور دیگری شناختم. امروز که دشمن در حال القا کردن ناکارآمدی انقلاب است ما می‌بینیم که انقلاب به پیروزی رسیده و گسترش یافته است. من در سفری که به یکی از شهرهای شمالی روسیه داشتم در ماشینی دیدم که راننده عکس رهبر انقلاب را در ماشین گذاشته و از طریق مترجم پرسیدم که این آقا را می‌شناسید؟ راننده جواب داد: تصور می‌کنید فقط شما ایشان را می‌شناسید؟ ایشان رهبر همه ما است. من آرزو دارم که یک سفر به کشور شما بیایم و به زیارت حضرت رضا (ع) بروم و رهبر انقلاب را ببینم و جان بگیرم.

محمدی گلپایگانی گفت: خانم آباد برای جامعه معلم و استاد است. روز گذشته در دیدار عوامل فیلم «شیار 143» که به دیدار رهبری آمده بودند رهبری از این فیلم بسیار تعریف کردند زیرا این فیلم به مقاومت و ایثار یک مادر پرداخته است. آقا فرمودند: من صدها و بیشتر با خانواده‌های شهدا ملاقات داشته‌ام اما یک بار از یک مادر شهید گلایه و شکایتی نشنیده‌ام. امروز نقش اساسی در زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و مقاومت را رهبر انقلاب برعهده دارد.

آباد: خاطرات دوران اسارت، امانتی از مردم بود

در ادامه معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام»، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: قبلاً هم گفته‌ام که من نویسنده نیستیم و تنها امانت مردم انقلابی ایران، که در اختیار من بود را باز پس دادم. وقتی حضرت آقا را در سال 91 زیارت کردم سراپا گوش بودم تا به فرمایش ایشان عمل کنم و ایشان فرمودند که خاطرات دوران اسارتی که منتشر شده است کافی نیست و من آنجا متوجه شدم که 30 سال در رساندن پیام اسارت خود کوتاهی کرده‌ام. ایشان فرمودند مادامی که تاریخ دفاع مقدس ملبس به لباس ادبیات و هنر نشود به ثمر نخواهد نشست و بعد از آن جلسه در خود فرو رفتم و تصمیم گرفتم که این ودیعه را به مردم برگردانم.

وقتی تقریظ آقا را دیدم سر از پا نمی‌شناختم

وی اضافه کرد: من دو سوم این کتاب را در ایام حج و زیارت خانه حق نوشتم و از خداوند متعال خواستم آنچه که خود می‌خواهد، برقلم من جاری کند. از همه اینها شیرین‌تر زمانی بود که محضر رهبری رفتم و خواستم از ایشان اذن رونمایی این کتاب را بگیرم. در آنجا ایشان فرمودند نویسنده کتاب «من زنده‌ام» شمائید؟ من در حال مطالعه این کتاب هستم و از این به بعد از روی این کتاب که شما اهدا کرده‌اید مطالعه خواهم کرد. در جلسه بعد که ایشان را زیارت کردم ایشان فرمودند تقریظ من را بر کتاب‌تان دیدید؟ گفتم: آقا تقریظ شما را به من ندادند و زمانی که تقریظ را به من دادند من دیگر در این دنیا نبودم و سر از پا نمی‌شناختم.

خوراکیان: در آینده با آثار فاخری روبرو خواهیم شد

امیر خوراکیان قائم مقام مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به حضار گفت: امروز در این مراسم از وجود 50 نفر از مؤلفین 42 اثر که رهبر انقلاب در آثارشان تقریظ نوشته‌اند، تقدیر به عمل خواهد آمد. مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی که مستقیماً و با نظارت رهبر انقلاب اداره می‌شود، نظارت کاملی بر آثار ایشان دارد و به نوعی مرجعیت آثار ایشان بر عهده این مؤسسه است. وقتی سخن از مرجعیت این مؤسسه به میان می‌آید به این منظور نیست که دست سایر مؤسسات و علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه آثار ایشان بسته است.

وی یادآور شد: امروز که 12 سال از فعالیت این مؤسسه می‌گذرد و با توجه به آگاهی که من از دستاوردهای این مؤسسه دارم، اعلام می‌کنم که تلاش زیادی در جمع‌آوری اطلاعات و تدوین آنها صورت گرفته است. در آینده علاقه‌مندان به آثار ایشان حتماً با آثار فاخری در زمینه‌های گوناگون از سوی مؤسسه روبه‌رو خواهند شد.

مختارپور: اهمیت حفظ و نشر آثار ارزش‌های دفاع مقدس در تقریظ‌های رهبری

در ادامه این مراسم علیرضا مختارپور رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون نشر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: رهبری انقلاب تقریظات بسیاری بر کتاب‌های دفاع مقدس نوشته‌اند که تاکنون منتشر نشده است. یک مطالعه‌ای که بر روی تقریظ‌های ایشان که بر کتاب‌های دفاع مقدس نوشته‌اند انجام داد‌ه‌ام و به نتایج جالب توجهی رسیده‌ام.

مختارپور در ادامه با قرائت مقاله‌ای به بررسی وجوه متمایز و درخور توجه تقریظات رهبر انقلاب پرداخت.

رشاد: در تاریخ شخصیتی به جامعیت رهبر انقلاب نداریم

حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد گفت: خوش به حال کسانی که بعد از گذشت ربع قرن خاطرات‌شان را می‌نویسند و مورد توجه قرار می‌گیرد. در ابتدا می‌خواهم در رابطه با شخصیت رهبر فرزانه انقلاب نکاتی را تذکر بدهم. ما در تاریخ تشیع شخصیتی به جامعیت ایشان و ظرفیت ایشان یا نداشته‌ایم و یا کم داشته‌ایم. ایشان در هر عرصه معرفتی، علمی و... وارد می‌شوند، سر فراز از آن خارج شده‌اند. حوزه فقه را اگر بنگریم یک فقیه دقیق، فنی، روزآمد، موضوع شناس و... هستند. ایشان اصلح و اعلم تمام فقیهان معاصر هستند، زیرا کسی در موضوع‌شناسی با ایشان برابری نمی‌کند. رهبری یک تاریخ‌دان کامل هستند. تاریخ ایران، اسلام، تشیع، منطقه خاورمیانه‌ و جهان موضوعاتی است که بنده بارها دیده‌ام که به دقت اظهانظر نموده‌اند. در اقتصاد، مدیریت، رجال، درایه، سیاست و به طور کلی در تمام عرصه‌های علوم انسانی ایشان نفوذ بالایی دارند. در رشته‌های هنری چون سینما تئاتر، شعر و... نیز ایشان به صورت یک منتقد حرفه‌ای و چیره‌دست به نقد می‌پردازند. شعری در محضر ایشان قرائت نشده که به تیغ نقد ایشان اصلاح نشود.

وی ادامه داد: رهبری بیش از هزار عنوان رمان مطالعه نموده و مدیریت زمان ایشان موجب شده تا به‌ این مرتبه برسند. در عرصه‌های نظامی ایشان دارای اطلاعات بسیاری هستند، شهید صیاد شیرازی می‌گفتند که ایشان در حوزه‌های نظامی و دفاعی کارشناسانه نظر می‌دهند.

رهبری در تمام حوزه‌ها رویکرد تربیتی دارند

رشاد خاطرنشان کرد: رهبری در ذره‌پروری و توجه به اطرافیان معجزه می‌کنند. همین تقریظ‌نگاری ایشان از همین نمونه است. تشویق مؤلف، تشویق خواننده و... از اثرات این تقریظ نویسی است. ایشان در تمام حوزه‌ها رویکرد تربیتی دارند.

مرد رهبر و مدیر و زن مربی و رهبرپرور است

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این پرسش که زن برتر است یا مرد؟ پرسشی از اساس غلط است و از منظر اسلام این نگاه غلطی است، ولی این که جایگاه زن و مرد در اسلام و زندگی کجاست؟ می‌تواند سؤال صحیحی باشد. مرد رهبر و مدیر و زن مربی و رهبرپرور است و این دو با هم به تکامل می‌رسند. در تاریخ مبارزات این نقش تکمیلی به چشم می‌خورد. در کنار پیامبران و بزرگان یک یا چند زن نقش تربیتی دارند در کنار حضرت ابراهیم دو بانوی بزرگ، یعنی هاجر و ساره دیده می‌‌شود. اگر زنان نبودند پیغمبر نیز برانگیخته نمی‌شدند و زنان در کنار پیامبران نفش حمایتی داشتند.

زنان در انقلاب و دفاع مقدس نقش عظیمی داشته‌اند

وی همچنین گفت: حضرت خدیجه (س) و حضرت صدیقه طاهره (س) زنانی هستند که تاریخ به حمایت آنها از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) گواهی می‌دهد و در مسیر ولایت نیز باز شاهد حمایت یک زن هستیم که اول حامی و شهید در این مسیر یعنی حضرت فاطمه (س) است. در انقلاب و دفاع مقدس که یک انقلاب دیگر بود و امروز که در بستر یک انقلاب دیگر به سرمی‌بریم، زنان نقش عظیمی داشته‌اند.

هزار و یک عنصر ارزشی از این کتاب بیرون می‌زند

وی به کتاب «من زنده‌ام» اشاره کرد و گفت: من معمولا کتاب، روزنامه و مجله نمی‌خوانم و دلایلی بر آن مترتب است، ولی اینبار شکار کتاب «من زنده‌ام» شدم. در بازدید از نمایشگاه کتاب این کتاب به من هدیه شد و همان روز کتاب را تا آخر مطالعه کردم و هر کلمه و واژه مساوی با قطرات اشک بود. کلمات این کتاب تازیانه برگرده وجدان انسان می‌زند و انسان را با خود همراه می‌کند. این کتاب معنویتی فیاض و مواج دارد که به آسمان سر می‌کشند. عرفان، اخلاص، معنویت، اسلام خواهی، حیا و هزار و یک عنصر ارزشی دیگر از این کتاب بیرون می‌زند.

نوشتن این خاطرات اجری مضاعف دارد

رشاد افزود: برای من سؤال بود که چطور این بانوان توانستند در مقابل بی‌رحمی دوران اسارت مقاومت کنند؟ من در دیدار با خانم آباد به ایشان گفتم که نوشتن این خاطرات برتر از دوران اسارت، اجر خواهد داشت و اگر اجری از دوران مقاومت ببرید با نوشتن این خاطرات آن را دو چندان و مضاعف نموده‌اید.

در متن این تقریظ آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

کتاب را با احساس دوگانه‌ی اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده‌ی اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسّم کردن زیبائی‌ها و زشتی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه‌ یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره‌ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آنها را از ذهنها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن.

این نیز از نوشته‌هائی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب بویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام میفرستم.

92/7/5

کتاب «من زنده‌ام» خاطرات دوران چهار ساله‌ اسارت معصومه آباد در زندان‌های رژیم بعث صدام است. روایت کتاب از دوران کودکی نویسنده آغاز و با بیان بخش‌های مهمی از نوجوانی وی ادامه پیدا می‌کند. کتاب، با بیان نقش و تأثیر انقلاب اسلامی بر زندگی و شخصیت آباد به دوره‌ دفاع مقدس، اسارت و آزادی او و سه بانوی آزاده‌ی دیگر، به پایان می‌رسد. این کتاب را «انتشارات بروج» منتشر کرده است.


پیش از این موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای به ترتیب از کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند» و «لشکر خوبان» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را رونمایی کرده بود
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۹
Hessam Heidari

نظرات  (۱)

۲۹ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۴۴ امیرحیسن رعیت پیشه

باسلام

من مدیر سایت دیزاین فا هستم اگر تمایل به ساخت بنرو.. دارید می توانید از طریق سایت زیر به ما سفارش دهید سفارشات شما طی 24 ساعت ساخته می شود

www.designfa021.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی