وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری شهید فهمیده

سلام
آنچه پیش روی شماست وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری است.که با هدف انعکاس فعالیت های بسیج دانش آموزی،معرفی شهدای دانش آموز عشایر،معرفی دانش آموزان و نخبگان عشایر و تبادل تجربیات و نظرات راه اندازی شده است.
پیشاپیش از همه ی دوستانی که ما را از ارائه نقد های سازده خود بهرمند میسازند،صمیمانه سپاسگذاریم.

با احترام،مدیریت فضای مجازی بسیج دانش آموزی عشایری فارس

آخرین نظرات
نویسندگان

آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی در آستانه میلاد حضرت معصومه سلام الله‌ علیها در جمع طلاب و فضلای حوزه به ویژگی های آن حضرت و به کرامت آن  بانوی کرامت اشاره کرده است.

 دوستی و محبت اهل بیت مهمترین عامل قرب به خداوند

بدون تردید، محبت و دوستی پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) و امامان معصوم (ع) و فرزندان و ذریه ایشان از عوامل مهم برای تقرب به خدای متعال است؛ و لذا، روایات زیادی هم در این زمینه وارد شده که مضمون آنها این است که پیامبر اکرم و امامان (ع) از مردم خواسته‌اند که با فرزندان آنان دوستی نمایند؛ که به عنوان نمونه، یک روایت را در اینجا ذکر می‌کنم.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند:احبوا الله لما یغذوکم به من نعمۀ و احبونی لله عز وجل و احبوا قرابتی لی؛ [1] خدا را دوست بدارید به خاطر نعمت‌هایی که به شما ارزانی داشته است و مرا هم دوست بدارید به جهت دوستی با خدا (چون من پیامبر الهی هستم) و به خاطر من با فرزندان من دوستی نمایید.

روز اول ذیقعده در سال 173 هجری به عنوان روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، ثبت شده است که البته، ما دقیقاً، به لحاظ سندی و تاریخی نمی‌دانیم که آیا واقعاً اول ماه ذی القعده، روز ولادت حضرت معصومه است یا خیر؛ اما به هر حال، می‌توان روزی را به عنوان ولادت خانم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برای تکریم ایشان قائل شد.

البته تاریخ رحلت ایشان، در کتب تاریخی ثبت شده است که آن حضرت را در شهر ساوه مسموم کردند و بر اثر مسمومیت از زهر جفا، بیمار شدند و سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و (بنا بر قولى دوازدهم ربیع الثانى) سال ٢٠١ هجرى پیش از آنکه دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در شهر قم و با اندوه فراوان دیده از جهان فرو بست و ما مفتخریم که در این زمان، در جوار و خدمت این خانم و تحت عنایات ایشان، حمَله معالم اهل بیت شده‌ایم. ما به همین مناسبت چند مطلب را بیان می‌کنیم و امیدواریم که مورد توجه قرار گیرد:

قم پناهگاه شیعیان و مأوا و مسکن عالمان دین

مطلب اول این است که با وجود اینکه سنّ خانم حضرت فاطمه معصومه کم بوده،[2] اما دارای شخصیت عظیم القدری بوده است؛ به طوری که قبل از ولادت ایشان، طبق روایات صحیح، حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند که دختری صالحه با اوصافی که دارند از فرزندان من در قم مدفون می‌شود و آنجا برای شیعیان پناهگاه است.

به همین خاطر، همیشه شهر مقدس قم در طول تاریخ، مأوا و مسکن عالمان و فقیهان و محدثان بسیار بزرگی، همانند اشعریون و ابن قولویه و صدوقین و دیگران بوده است و به خصوص در این زمان، حوزه علمیه با برکت و با عظمت قم در کنار قبر مقدس آن حضرت بر قرار گشته است که  باغبانانی همچون آیت الله العظمی حائری یزدی و آیت الله العظمی محمد تقی خوانساری و آیت الله العظمی حجت و آیت الله العظمی بروجردی و دیگران داشته است و هم اکنون دنیای اسلام، بلکه جهان، از فیض و نورانیت این حوزه استفاده می‌کنند و علم و دانش از قم به سایر بلاد می‌رود و همه اینها از برکات قبر مطهر کریمه اهل بیت (ع) است.

احترام مراجع به حضرت معصومه (سلام الله علیها)

مطلب دوم آن است که مراجع بزرگی که نام آنها برده شد، احترام زیادی برای حضرت معصومه (سلام الله علیها) قائل بودند. من این خاطره را به یاد دارم که آیت الله العظمی بروجردی در ایام کهولت در اوقات درسشان مقید بودند که معمولاً، چهارشنبه‌ها که به حرم مشرف می‌شدند، زیارت‌نامه حضرت را ایستاده بخوانند و بعد در کنار ضریح، مشغول عبادت و نماز بشوند. در ایامی هم که درس تعطیل بود، حداقل، یکبار در هفته، به حرم مشرف می‌شدند.

سایر بزرگان نیز به زیارت این خانم و برکات آن اهتمام داشتند؛ و ما نیز با تأسی به بزرگان دین، باید به ایشان توسل داشته باشیم، ومبادا خدای نکرده استخفافی در ذهن ما نسبت به مقام ایشان ایجاد شود که در زیارت ایشان آمده است: «فان لکِ عند الله شأناً من الشأن».

عظمت حضرت معصومه (س) در نزد آیت الله العظمی بروجردی

مطلب سوم نیز خاطره‌ای از مرحوم آیت الله بروجردی درباره جلالت و شوکت خانم است که همه مراجع تقلید در دنیای تشیع، خدمت گذار همین خاندان هستند و افتخار هم می‌کنند که خدمتگزاری ایشان را بپذیرند.

در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، سعود بن عبدالعزیز به ایران آمد (سعود بن عبد العزیز پسر اول عبدالعزیز است و عبدالعزیز هم همان فردی بود که مذهب عربستان را به سمت وهابی سوق داد) و فرستاده وزیر خارجه عربستان، به همراه وزیر خارجه ایران، سفیر ایران و وزیر دربار، خدمت آیت الله العظمی بروجردی آمدند و اظهار داشتند که آقای ملک سعود می‌خواهد خدمت شما برسد؛ اما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در همان بدو امر امتناع کردند.

خیلی از بزرگان تلاش کردند و حتی برخی از مراجع با ایشان صحبت کردند که شما مدافع تقریب بین مذاهب هستید و اگر آنها به قم بیایند و  با شما ملاقات کنند، برای شیعه مایه اعتبار است. ایشان در پاسخ فرمودند: اگر پادشاه سعودی، به قم بیاید، به دیدن من می‌آید، ولی به زیارت  فاطمه معصومه (سلام الله علیها) نمی‌رود و اینکه یک پادشاه، به عنوان من، به قم وارد بشود و نسبت به خانم فاطمه معصومه(سلام الله علیها) بی‌احترامی کند، هتک اهل بیت است و من به عنوان مرجع این مذهب، نمی‌توانم تحمل کنم که مذهب، این گونه مورد هتک قرار بگیرد.بنابراین، ایشان به خاطر مقام خانم حضرت معصومه(سلام الله علیها) ملاقات با پادشاه عربستان را نپذیرفتند.

کرامات فاطمه معصومه (سلام الله علیها)

یک طلبه آذری به قم آمده بود و تنها در مدرسه حجتیه زندگی می‌کرد که مریض می‌شود. بیماری و گرسنگی او در حدی بود که بیش از 24 ساعت هیچ چیزی نخورده بود. او در این وضعیت، لنگان لنگان خودش را به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) می‌رساند. داخل حرم که می‌شود به خانم سلام می‌دهد و زیارت می‌کند و به ایشان می‌گوید: خانم، شما وقتی نمی‌توانید اطرافتان را اداره کنید، این قدر آدم جمع نکنید!! من به قم آمده‌ام و 24 ساعت است که گرسنه هستم و سپس از حرم بیرون می‌رود.

ایشان نقل می کرد که با حال خرابی به مدرسه برگشتم و قصد داشتم که ترک تحصیل کنم و با خودم گفتم که این طلبگی چیزی برای ما نداشت و ما هم به جایی نمی‌رسیم؛ پس به دنبال کسب و کار برویم.  وقتی وارد مدرسه شدم خادم مدرسه حجتیه به من گفت که از بیت آیت الله العظمی بروجردی آمده بودند و تو را می‌خواستند. من در ذهن خودم گفتم که آیت الله العظمی بروجردی با ما چه کار دارد! من یک طلبه گمنام هستم و حتما اشتباه شده است. اعتنایی نکردم و رفتم داخل حجره که دوباره خادم آمد و گفت: مگر من نگفتم که آیت الله العظمی بروجردی با شما کار دارد؟! خادم آیت الله العظمی بروجردی در مدرسه ایستاده و می‌خواهد شما را ببیند.

من هم پیش خادم رفتم که ایشان به من گفت: آقای فلانی شما هستید؟ آیت الله العظمی بروجردی می خواهد شما را ببیند!! من به همراه ایشان، به خانه آیت الله العظمی بروجردی رفتم و در حالی که خیلی خوشحال شده بودم، نشستم و دست ایشان را بوسیدم، وایشان با من، حال و احوالی کردند و گفتند، چه می خوانی؟ مدرسه در چه حالی است؟ و در همین زمان پاکتی را به من دادند. پاکت را گرفتم و دست آیت الله بروجردی را بوسیدم؛ ولی زمانی که داشتم از اتاق خارج می‌شدم آیت الله العظمی بروجردی گفت: آقای فلانی، وقتی که حرم  مشرف شدید با خانم مودب رفتار کنید!!

  البته، همه اینها با هم ربط دارد و فاطمه معصومه(سلام الله علیها) با کیان مرجعیت و با این حوزه به هم وابسته است. طلبه‌های موفق چیزی که می‌خواستند رفته‌اند و از ایشان گرفته‌اند. تعلیم و تعلم جای خودش را دارد، ولی این علم را بی‌خودی به هر کسی نمی‌دهند.

  طلبه باید زحمت بکشد و به عبارتی باید جان بکند، اما توفیق را خانم حضرت معصومه (سلام الله علیها) می تواند بدهد تا فهم را زیاد کند و توان علمی را بالا ببرد. خیلی‌ها در عالم طلبگی بودند، ولی مجبور شدند که آن را رها کنند.

  این خانم می‌تواند حامی همه ما باشد و ما نباید دست از دامن ایشان برداریم. بزرگانی بودند که روزانه به زیارت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) می‌رفتند و کسانی را ما دیده‌ایم که وارد حرم و کنار ضریح نمی‌رفتند و می‌گفتند ما نامحرم هستیم!! همین بیرون و در همان دم رواق می‌ایستادند و زیارت می‌کردند.

 مرحوم حاج شیخ عبد الکریم حائری، در زمان رضاخان دچار مشکلات مالی بودند و گاهی شش ماه می‌گذشت و ایشان نمی‌توانست به طلبه‌ها شهریه بدهد؛ اما ایشان با توسل به این بی بی و اهل بیت، کارش را به پیش برده است؛ فلذا در رفتن به حرم و زیارت این بانو باید مقید باشید و  لااقل هفتگی به زیارت ایشان بروید و باید متوجه باشید که کجا ایستاده‌اید. خانم حضرت معصومه (سلام الله علیها) زنده است و باید بدانید که وقتی شما حرم می‌روید مثل این است که به خانه حضرت معصو مه (سلام الله علیها) وارد شدید. ایشان دختر موسی بن جعفر (علیهما السلام) است و اگر یک سفارش به آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  که کل مقدرات عالم در دست اوست، داشته باشد، همه مشکلات شما حل می‌شود.

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند                       آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند

ما الان نزدیک پنجاه سال است که در این شهر هستیم، و به چشم خودمان خیلی کرامات را دیدیم. ما مریضی‌هایِ صعب العلاجی و سرطان‌های عجیب و غریبی را ما دیده‌ایم که این خانم شفا داده است. این خانم، مقام ارجمندی و والایی دارد. کسانی بودند که وقتی می‌خواستند مشهد مشرف شوند اول زیارت خانم فاطمه معصومه (سلام الله علیها)می‌رفتند و از ایشان کسب اجازه می‌کردند. ایشان گوهری است که خدا در دامن ما گذاشته و پشتوانه حوزه است؛ حوزه‌ای که خدا می‌داند چه مشکلاتی بر آن گذشته است.

 ما روایاتی داریم که قم در آخر زمان، پناه شیعیان است و همه به برکت این خانم است. حرم خانم فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، حرم اهل بیت است. خدای متعال ایشان را واسطه فیض خود قرار داده است؛ همان گونه که امامان ما این چنین بودند تمام شیعیان عالم، خاصه شیعیان ایران و بالاخص ساکنان جوار قبرش از فیض او بهره‌های فراوانی برده و می‌برند.

 بنابراین باید شأن و قدر ایشان را متوجه باشیم و سعی کنیم که از این خرمن فیض، توشه بگیریم. والسلام علیکم و رحمۀ الله و برکاته

 [1]. ر.ک: بحارالانوار، ج17، ص 14، ح28؛ امالی شیخ صدوق، ص 446، ح 597.

 [2]. عمر شریف حضرت فاطمه معصومه (س) 27سال بوده است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۵
pooriya aliyari

نظرات  (۱)

The Oscars are simply Hollywood’s way of glad-handing themselves with pats on the back . I hear that Charlie Sheen is a little miffed because he’s not been nominated any of his recent big screen portrayals ? It’s getting to where he (Sheen) now makes Tiger Woods’ fall from grace seem all so light and all about nothing in comparison !Worthy winners to my mind Firth , Bale , Melissa Leo , and Natalie Portman !tophatal &280;ಞ8#8230;…

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی