وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری شهید فهمیده

سلام
آنچه پیش روی شماست وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری است.که با هدف انعکاس فعالیت های بسیج دانش آموزی،معرفی شهدای دانش آموز عشایر،معرفی دانش آموزان و نخبگان عشایر و تبادل تجربیات و نظرات راه اندازی شده است.
پیشاپیش از همه ی دوستانی که ما را از ارائه نقد های سازده خود بهرمند میسازند،صمیمانه سپاسگذاریم.

با احترام،مدیریت فضای مجازی بسیج دانش آموزی عشایری فارس

آخرین نظرات
نویسندگان


"پول و پلو"  نام مجموعه ای از کلیپ های تولیدی مرکز تولید محتوای بسیج دانش آموزی استان فارس است.
"پول و پلو"  آمده است است تا :

  • چراغی باشد به برخی از زوایای انحراف، در سبک زندگی اسلامی
  • گامی باشد هر چند کوچک در جهت معرفت افزایی به مخاطبانش، به خصوص دانش آموزان فرهیخته.
  • آینه ای باشد برای مسئولین دلسوزی که متوجه برخی نکات نشده اند.

"پول و پلو" در این مسیر مصمم است و هیچ خط قرمزی جز چهارچوب های نظام جمهوی اسلامی ایران را به رسمیت نمی شناسد.

برای "پول و پلو" مطلب بنویسید، انتقاد کنید، پیشنهاد و ایده و عکس و ... بفرستید.



دانلود قسمت اول
شما می توانید ایده های خود را به شماره
30007477888888 پیامک کنید.
یا به صندوق الکترونیکی
media@afsarejavan.com
ایمیل بفرستید.
تا "پول و پلو " بعدی خدانگهدار




چقدر از وقتی چادر سرم کردم محدود شدم!!!!!

دست و پا گیر است...

بله همین چادر را میگویم.... 

دست و پا گیر است...

اصلا نمیگذارد....

نمیگذارد آزاد باشم...

از وقتی چادر سرم میکنم هرگز نتوانستم به راحتی قبل قهقهه هایی را که شبیه شیطانم میکرد بزنم...

دست و پای هوس هایم را خیلی بست.

محدودم میکند...نمیگذارد از خدا دور شوم.

هر وقت میخواهند دستم را بگیرند که از فاطمه(س) جدایم کند به دست و پایم می پیچد...

از وقتی این پارچه سیاه را روی سرم انداختم شیطان ها عزادار شدند...

نه نمیشود...

تا وقتی این پارچه سیاه روی سرم هست نمیتوانم به زینب(س) پشت کنم...




در این مطلب مهارت‌های مدیریت زمان و نکته‌های طلایی چگونه مطالعه کردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

آیا درس‌هایتان را تلنبار کرده و برای شب امتحان نگه داشته‌اید؟ آیا نگران نمره درسی‌تان هستید؟ آیا فکر می‌کنید فرصت مطالعه ندارید؟

نگران نباشید در این مطلب مهارت‌های مدیریت زمان و نکته‌های طلایی چگونه مطالعه کردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

نخستین گام

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که شب قبل از امتحان درس می‌خوانید بهتر است به ساعات فکر کنید نه به دقایق. فکر کنید چه مطالبی را می‌توانید در زمان کوتاه یاد بگیرید.

قبل از این که مطالعه را شروع کنید به موارد زیر توجه کنید :

_ مواد مغذی برای تقویت ذهن مصرف کنید

قطعاً مواد مغذی شامل پفک، چیپس و پاپکورن نمی شود. تخم‌مرغ و چند تکه شکلات تلخ در وعده شام بسیار مؤثر است. شکلات تلخ کارایی مغز را افزایش می‌دهد.

_ اگر احساس خستگی می‌کنید، دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد به احساس تازگی و طراوت و بیدار ماندن کمک می‌کند. خوردن یک دسر سبک مانند سیب کارایی را چند برابر افزایش می‌دهد و استرس را دور می‌کند. غذاهای سنگین نخورید، این غذاها باعث احساس خواب‌آلودگی می‌شوند. درحالی که این چیزی است که قصد دارید از آن جلوگیری کنید. اگر در طول مطالعه آدامس بجوید، حواستان پرت شده و نمی‌توانید چیزی را که مطالعه کردید، به خاطر بیاورید.

_ تغذیه سالم قبل از مطالعه باعث می‌شود احساس گرسنگی نکرده و برای خوردن تنقلات وسوسه نشوید

مطالعه را با یک نوشیدنی یا آبمیوه خنک شروع و احساس کنید سر جلسه امتحان نشسته‌اید پس جدی باشید. در این حالت هیچ بهانه‌ای ندارید که از جا بلند شوید.

-همه لوازم مورد نیاز را که برای آزمون نیاز دارید در کنار دست‌تان قرار دهید.

جزوات، کتاب‌های درسی، سوالات آزمون‌های قبلی، یادداشت‌ها و... را روی میز کار بگذارید.

_ ساعت را برای 45 دقیقه تنظیم کنید، در بازه‌های زمانی 45 دقیقه مطالعه کنید و 5 دقیقه بعد از این مدت استراحت کوتاهی کرده و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنانچه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه کنید، مغز بیش از حد خسته شده و مجبور می‌شوید برای حفظ تمرکز زمان طولانی‌تری را صرف کنید.

بهتر است اهداف‌تان را با پاداش‌های کوچک ( زنگ تفریح ) دنبال کنید در این حالت می‌توانید تا زمانی که لازم است به مطالعه ادامه دهید فقط کافی است زمان‌سنج را برای 45 دقیقه تنظیم کنید.

_ راهنمای درسی و مواد امتحانی را دنبال کنید؛

  به یادداشت‌ها، جزوات، کتاب‌ها و آزمون‌های قبلی که احتمال می‌دهید در امتحان مورد توجه باشد، مراجعه کنید. معلم‌ها سوال‌ها را از درس‌هایی که در کلاس ارائه شده، طرح می‌کنند بنابر این یادداشت‌ها و جزوات منابع باارزشی به شمار می‌روند. یادداشت‌ها را هرگز برای مطالعه در شب قبل از آزمون فراموش نکنید. به سوالاتی که آخر هر فصل وجود دارد توجه کنید و خود را با بررسی این سوالات بیازمایید. علاوه بر آن به دو صفحه اول هر بخش که خلاصه‌ای از مطالب فصل مربوطه است توجه کنید تا اطلاعات اساسی و اولیه را درباره هر فصل یاد بگیرید.

_ مسابقه پرسش و پاسخ با یک دوست یا اعضای خانواده سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد

از مادر، برادر، پدر و خواهر یا یک دوست صمیمی بخواهید به تعدادی از سوالات شما خیلی سریع پاسخ دهد. لیستی از مطالبی که شما را درگیر کرده و نمی‌توانید آن‌ها را به خاطر بسپارید تهیه کنید و در قالب سوال آن‌ها را از اطرافیان بپرسید و بخواهید خیلی سریع به سوال‌تان پاسخ دهند. تکرار پرسش و پاسخ باعث می‌شود آن‌ها ملکه ذهن شوند. علاوه بر آن مسابقه پرسش و پاسخ کمک می‌کند تا نقاط ضعف موجود را جبران کنید.

 _ تهیه یک لیست برای بررسی سریع، همه نکات درسی، مطالب حفظی، تاریخ‌های مهم و معادلات پیچیده را روی یک ورق کاغذ بنویسید. این لیست را قبل از آزمون و صبح روز بعد مطالعه کنید.

هیچ چیز بدتر از آن نیست که شب قبل از آزمون به اندازه کافی نخوابیده باشید. ممکن است وسوسه شوید و همه شب را بیدار بمانید و خود را برای امتحان آماده کنید اما هنگامی که زمان امتحان فرامی‌رسد قادر نخواهید بود همه اطلاعاتی را که یاد گرفته‌اید به خاطر بیاورید. مغز در این حالت فقط برای بیدار ماندن تلاش می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد نخوابیدن در شب امتحان عملکرد حافظه را نابود کرده و به شدت پایین می‌آورد.

 -نگاهی کوتاه به لیست مرور؛

سعی کنید صبح روز امتحان حدود 45- 30 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. نگاهی کوتاه به لیست مرور و فلش‌کارت بیندازید. زمانی که منتظر هستید تا جلسه آزمون شروع شود، صفحات مرور را کنار بگذارید.

 نکته‌های خوب برای مطالعه و یادگیری مطالب مهم

_ آرام باشید، ممکن است کمی سخت باشد ولی کافی است یک نفس عمیق بکشید. سعی کنید افکارتان را متمرکز کنید. یک مکان خوب و ‌آرام برای مطالعه پیدا کنید. تختخواب و مبل راحتی انتخاب خوبی نیستند. دراز کشیدن روی تختخواب یا مبل راحتی به این معنی است که شانس خود را برای موفقیت در آزمون فردا به خطر می‌اندازید.

 _ کتاب‌های درسی و یادداشت‌هایتان را باز کنید و از ابتدا شروع کنید روی جزییات کوچک چندان تمرکز نکنید. به مطالب مهم و برجسته که احتمال می‌دهید در آزمون فردا از آن‌ها سوال مطرح شود، تمرکز کنید.

 _ اطلاعات مهم را در کاغذهای کوچک یادداشت بنویسید و با صدای بلند بخوانید. این فرآیند به مغز و قدرت یادگیری کمک می‌کند.

 _ فلش‌ کارت درست کنید. تهیه فلش کارت روش خوبی است تا خود را بیازمایید. فلش کارت کمک می‌کند تا اطلاعات را پردازش کنید. نکات مهم را در فلش کارت‌ها مرتب نوشته و با صدای بلند بخوانید.

 _ اطلاعات و نکات را در راه مدرسه در ذهن مرور کنید. هرگز قبل از شروع آزمون سراغ جزوات و کتاب‌های درسی نروید. این کار اشتباه بزرگی است و اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد.

 _ سعی کنید مطالبی را که می‌خوانید درک کنید. با این کار هیچ مشکلی برای به خاطر آوردن آن‌ها سر جلسه امتحان نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید فرار از درس‌های تلنبار شده به راحتی ممکن نیست. شاید تلنبار کردن برای یک درس چندان کار نادرستی نباشد اما این موضوع برای همه درس‌ها بویژه درس‌های با حجم سنگین صدق نمی‌کند.

 صبحانه کامل

قطعاً صبحانه کامل معده درد یا دل درد را از شما دور می‌کند. قبل از آزمون آب کافی بنوشید. توجه کنید اگر نمی‌توانید بیدار بمانید قهوه بنوشید اما اگر احساس می‌کنید قهوه شما را خیلی عصبی و مضطرب می‌کند سعی کنید برای این‌که بیدار بمانید و خواب‌آلودگی سراغ‌تان نیاید، مقداری ورزش کنید.

 نوشیدنی‌های انرژی‌زا علاوه بر این‌که سلامتی را به خطر می‌اندازند باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شوند پس هرگز شب قبل از آزمون از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

تصور کنید شب قبل از امتحان است و می‌خواهید برای روز بعد خود را آماده کنید. پیشنهادات زیر را دنبال کنید.

 شب قبل از امتحان

_ یادداشت‌برداری کنید

اگر زمان کوتاهی برای مطالعه جهت آزمون روز بعد دارید، یادداشت‌برداری کنید. البته مهارت یادداشت‌برداری خیلی مهم است تا بیشترین بهره را شب قبل از امتحان ببرید. اگر معلم قبل از امتحان یک جلسه مرور گذاشت حتماً در آن شرکت کنید. معلم‌ها در جلسات مرور نکات ریز و مهم که برای امتحان ضروری هستند را یادآوری می‌کنند. یادداشت‌های سر کلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر کلاس حاضر شوید و یادداشت‌برداری کنید. چنانچه یادداشت‌برداری نکردید، یادداشت‌های همکلاسی‌هایتان را کپی‌برداری کنید.

 _ نکات سر کلاس و یادداشت‌ها گنج قابل دسترس هستند

مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در کارت‌های سه در پنج سانتیمتری بنویسید و مجموعه‌ای مفید از فلش کارت‌های دستی تهیه کنید. عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ مطالب کمک می‌کند. اگر یادگیری بصری شما خوب است پس این عمل قطعاً کمک خواهد کرد.

 _ اگر یادگیری شنوایی خوبی دارید به این معنی که با شنیدن، مطالب را یاد می‌گیرید، کلماتی را که در فلش‌کارت‌ها نوشته‌اید بلند بخوانید

شاید در ابتدا تصور کنید این بازنویسی در فلش کارت‌ها به درد نمی‌خورد اما اگر قصد دارید اطلاعات مهم را یاد بگیرید، بسیار مفید است. یادگیری معادلات و مسائل کاربردی و عملی از طریق تکرار، عمل مفیدی نیست.

 _ نکات کلیدی را شناسایی کنید

نخستین صفحه از هر فصل اغلب نکات کلیدی که هدف اصلی درس است را شامل می‌شود، این صفحات را حتماً نگاه کنید.

 _ خود را بیازمایید

اگر معلم‌تان نمونه سوال داده آن را حل کنید. برای سوالات زمان زیادی صرف نکنید اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید از فلش‌کارت کمک بگیرید. ممکن است به بازخوانی مجدد فلش‌کارت‌ها نیاز داشته باشید. برخی از استراتژی‌های حفظ را یاد بگیرید. سعی کنید با استفاده از گیره، یادداشت‌ها و فلش‌کارت‌ها را آویزان کنید. برقرار کردن ارتباط تصویری با اطلاعات نتیجه خوبی خواهد داد.

 _ مطالعه را با مهمترین اطلاعات درسی شروع کنید

ابتدا مفاهیم کلی را یاد بگیرید و درباره یادگیری جزییات نگران نباشید زیرا هدف یادگیری ایده‌های اصلی در زمان کوتاه است.

 _ حافظه، اطلاعاتی را که شما در شروع و پایان مطالعه، یاد گرفته‌اید بهتر از موضوعاتی که در وسط مطالعه یاد گرفته‌اید، به خاطر می‌سپارد.

 _ با مطالعه روزانه، مفاهیم به مدت طولانی در حافظه بلندمدت باقی می‌ماند اما اگر وضعیتی پیش آمده و مطالعه را به لحظات پایانی موکول کرده‌اید مفاهیم در حافظه کوتاه مدت باقی می‌ماند و زود فراموش می‌شوند. پس سعی کنید مفاهیم را درک کنید.

_ نگرش مثبت و برنامه ریزی برای مطالعه راهی به سوی موفقیت است. برنامه‌ریزی زمان انجام کار را برای فرد برجسته و مهم می‌کند.

_ هنگامی که تلاش می‌کنید درس تاریخ را حفظ کنید اسامی و سایر اطلاعات واقعی را در ذهن بسپارید. اگرچه این عمل مقداری طول می‌کشد اما روش بازنویسی و تکرار و تلاوت مؤثر است. در مورد مسائل ریاضی و علم معادلات به مسائلی که معلم سرکلاس تاکید کرده، توجه کنید. در اینجا تکنیک یادداشت‌برداری به کمک خواهد آمد.

قسمت دوم : روز امتحان

پس صبحانه روز آزمون را فراموش نکنید. کمی زود بیدار شوید، صبحانه کامل بخورید و حداقل یک ساعت زودتر قبل از امتحان در جلسه حاضر شوید از این‌که تنها از کربوهیدرات‌ها استفاده کنید، بپرهیزید. حداقل 10 دقیقه قبل از آزمون سریع یادداشت‌ها و لیست مرور را مرور کنید تا مغزتان به‌صورت خودکار مفاهیم را تنظیم کند.

 مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که خیلی پریشان و مضطرب هستند مطالعه گروهی مانند شکستن طلسم برای این فاجعه عمل می‌کند. مطالعه با یک گروه از همکلاسی‌ها کمک می‌کند تا آرامش و تمرکز را حفظ کرده و وقت کمتری را تلف کنید.

 دانش‌آموزان معمولاً حین مطالعه گروهی نکات کلیدی را یاد می‌گیرند و از اشکالات آگاه می‌شوند.




امگا 3 موجود در ماهی‌ها، ویتامین‌های موجود در حبوبات و سبزیجات، مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و آب از مواد غذایی مفید برای سلول‌های مغزی و فعالیت‌های آن‌ها هستند.

ما برای انجام تمام کارها انرژی مصرف می‌کنیم؛ مثلاً راه رفتن، رانندگی کردن، ورزش کردن، درس خواندن و هر فعالیت دیگری. تفاوت در نوع انرژی مصرفی و اندام‌های مصرف‌کننده این انرژی است؛ مثلاً به نظر شما بالا بردن یک وزنه 20 کیلویی از 4 طبقه یک ساختمان انرژی بیشتری احتیاج دارد یا حل کردن یک سۆال ریاضی در المپیاد ریاضیات جهانی؟ فکر کنید هر دو فعالیت هم 15 دقیقه طول بکشد. خب قطعاً بالا بردن وزنه 20 کیلویی انرژی بیشتری احتیاج دارد اما برای حل مسئله ریاضی، تمرکز و دقت بسیار بالایی لازم است.

پس چیزی که برای حل مسئله ریاضی و درس خواندن لازم است چیزی فراتر از انرژی است و با خوردن یک غذای چرب و صرفاً پُرکالری حل نمی‌شود.

غذاهایی به نام غذاهای تقویت‌کننده مغز وجود دارند که مصرف آن‌ها هوشیاری، تمرکز و دقت فعالیت‌های ذهنی را افزایش خواهد داد. برخی از آن‌ها کوتاه اثرند و برای رسیدن به تأثیرات باید زمان دقیق مصرف آن‌ها را بدانیم و برخی دیگر را باید به برنامه غذایی مان وارد کنیم تا در طولانی‌مدت به تأثیرات آن‌ها برسیم.

 3 ماده غذایی طبیعی برای تقویت کوتاه مدت فعالیت‌های ذهنی

1. قهوه

قهوه یک نوشیدنی بسیار خوب برای تقویت ذهن است. مصرف روزانه یک تا 2 فنجان می‌تواند باعث افزایش سطح هوشیاری و دقت شود؛ اما توجه داشته باشید اگرچه مصرف قهوه برای دفعات اول و یا با فواصل زمانی طولانی‌مدت این تأثیر را بر مغز گذاشته و باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود، اگر شما در مصرف آن زیاده‌روی کنید و هر روز و هر دم به فکر نوشیدن قهوه باشید، نه تنها تأثیر اولیه را نخواهد داشت، با ایجاد خستگی و بی‌حالی مشکل شما را بیشتر هم می‌کند. پس فراموش نکنید قهوه مثل یک شمشیر دو لبه است. هیچ‌وقت آن را دوست صمیمی خود ندانید.

 2. کربوهیدرات‌های باکیفیت برای افزایش تمرکز

سعی کنید قبل از امتحان یک میان‌وعده کربوهیدراتی کوچک بخورید. مثل یک بیسکویت سبوس‌دار و یک لیوان آب پرتقال. این میان‌وعده قندخون شما را تنظیم می‌کند و با تامین تغذیه مغزی تمرکز لازم برای امتحان را افزایش می‌دهد. هیچ‌وقت با معده خالی به جلسه امتحان نروید. از طرفی، معده‌ی کاملا پر هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ مثلاً زمانی که شما یک وعده غذایی سنگین مثلاً یک بشقاب پر ماکارونی میل کرده و سر جلسه امتحان حاضر شوید. در این شرایط مغز با اطلاع از حضور این همه غذا در معده دستور به افزایش جریان خون به دستگاه گوارش را می‌دهد تا هضم و جذب مواد غذایی صورت گیرد. پس قطعاً از جریان خون مغزی و قدرت واقعی مغز در فعالیت‌های ذهنی هم کاسته خواهد شد. خواب‌آلودگی به دنبال صرف وعده غذایی سنگین هم که جای خود را دارد. پس در انتخاب این میان‌وعده هم دقت کنید.

3. گلوکز برای حافظه

 همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی ما سه جزء اصلی دارد. کربوهیدرات (قند)، پروتئین و چربی. این ترکیبات بعد از ورود به بدن و هضم و جذب به ترکیبات ریزتر و قابل‌جذب خود تبدیل شده و به سلول‌های بدن ارائه می‌شوند. سلول‌ها هم از آن‌ها برای تغذیه خود استفاده می‌کنند. مسئله آنجاست که یک دسته از سلول‌های بدن ما فقط و فقط قندها را غذای خود می‌دانند. آن هم گلوکز را! آن‌ها همان سلول‌های مغزی هستند که برای فعالیت خود فقط و فقط از قند استفاده می‌کنند.

پس چرا گفتیم قبل امتحان کربوهیدرات پیچیده مثل بیسکویت سبوس‌دار بخورید و نگفتیم قند یا شکلات؟

تنظیم قندخون ما با هورمونی به نام انسولین انجام می‌شود. قندخون بالا ترشح انسولین را افزایش می‌دهد و این انسولین سعی در کاهش سطح قندخون دارد. اگر ما یک شکلات یا چند حبه قند و یا هر نوع دیگری از قند ساده را مصرف کنیم، قندخون ما سریعاً افزایش پیدا می‌کند. سریعاً انسولین را تحریک می‌کند و انسولین هم به سرعت افزایش قندخون را سرکوب کرده و قند دوباره افت می‌کند. خب حالا فکرش را بکنید! قندخون چند دقیقه بعد از شروع امتحان افت می‌کند؛ اما کربوهیدرات‌های پیچیده و پر فیبر مثل همان بیسکویت سبوس‌داری که گفتیم این‌طور نیستند. قندخون را آرام‌آرام بالا می‌برند و انسولین هم آرام‌آرام تحریک شده و قند را تنظیم می‌کند. بدون اینکه باعث افت قندخون شود.

 و حالا مواد غذایی که فواید طولانی مدت برای تقویت فعالیت‌های ذهنی دارند:

1. سبزیجات و حبوبات

ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B6 و B12 نقش بسیار مهمی در حفظ فعالیت‌های ذهنی و تقویت سیستم عصبی مرکزی دارند. این ویتامین‌ها باعث تقویت حافظه و هوشیاری می‌شوند. درست است که این ویتامین‌ها را به راحتی می‌توان با خوردن یک مولتی‌ویتامین دارای B6 و B12 تامین کرد؛ اما خوردن منابع غذایی طبیعی آن می‌تواند مفیدتر باشد. اسفناج، کلم بروکلی و لوبیاها از منابع غنی این ویتامین‌ها هستند که علاوه بر آن دارای آهن، فیبر بالا و ویتامین‌ها و املاح دیگری هم هستند.

. ماهی

ماهی با دارا بودن امگا 3 از بهترین دوستان علاقه‌مند به کتاب و مطالعه است. یک ماده غذایی پر انرژی و سبک که در مقایسه با گوشت قرمز و سایر پروتئین‌ها ارزش بالاتری دارد. امگا 3 از مهم‌ترین چربی‌های لازم برای سلول‌های مغزی و فعالیت‌های آن‌هاست. علاوه بر آن ماهی حاوی سطح بالایی از ویتامین‌های B و سلنیوم است که برای فعالیت‌های مغزی و تمرکز ضروری‌اند. برای رسیدن به این تأثیرات ماهی لازم است هفته‌ای 2 تا 3 واحد ماهی مصرف کنید و هر واحد ماهی تنها معادل یک قوطی کبریت ماهی است.

 

3. مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان

مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان با حفاظت از مغز در مقابل آسیب به غشاء سلول‌های عصبی و پیشگیری از دمانس و زوال عقل نقش بسیار مهمی در تقویت هوشیاری، تمرکز و فعالیت‌های ذهنی بر عهده دارند. در این میان میوه‌های تیره‌رنگ مثل توت سیاه، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، سبزیجات برگ‌ سبز و مرکبات مخصوصاً پرتقال و گریپ‌فروت بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را دارا هستند.

 

4. آب

دهیدراتاسیون یعنی کاهش سطح آب بدن از وضیعت طبیعی که اولین و بیش‌ترین تأثیر را بر مغز و سیستم عصبی می‌گذارد. آب در تمام واکنش‌های شیمیایی بدن ما نقش حیاتی دارد. پس سرعت عملکرد سلول‌های مغزی در کاهش آب بدن کاهش پیدا کرده و حتی متوقف می‌شود؛ بنابراین لازم است برای حفظ عملکرد سالم بدن خود روزانه حدود 8 لیوان آب مصرف کنیم. دقت داشته باشید منظورمان از آب، آب خالص است و نوشیدنی‌هایی مثل چای، آب‌میوه‌ها و نوشابه‌ها هرگز جایگزین آب خالص نخواهند بود.




نامه ما همه مصطفی ایم سیاوش کاویانی

دانلود فایل
عنوان: نامه سیاوش کاویانی
حجم: 13.3 کیلوبایت




مقاله علیرضا قزل بیگلو بنام طلوع فجر مبارکباد

دلنلود فایل
عنوان: طلوع فجر مبارکباد
حجم: 86.7 کیلوبایت


تأثیر انیمیشن بر رفتار دانش آموزان

انیمیشن‌های قدیم پر بود از مهربانی و زندگی و هر قسمت کارتون آموزشی بود برای دانش آموزان تا بتوانند خلاء های خویش را پر کنند و به دور دست‌ها با امید بیشتری بنگرند شوند.

عقربه‌های ساعت پنج را نشانه می‌گرفت، که همه بچه‌ها پای تلویزیون می‌نشستند، دانش آموزانی که شیفت بعد از ظهر بودند؛ گاه با لباس مدرسه پای تلویزیون می‌نشستند، تا کارتون مورد علاقه‌شان را ببیند روزهای هفته و پخش تمام کارتون‌ها را در آن روزها خوب به خاطر داشتند.

 برنامه‌هایی چون پسر شجاع، حنا دختری در مزرعه، مدرسه موش‌ها، بازم مدرسم دیر شد، هادی و هدی، با خانمان و... خلاصه هزار داستان و حکایت دیگر که بچه‌ها با لحظه لحظه دیدنش لذت می‌بردند و الگو می‌گرفتند مهربانی را، سخت کوشی و کمک به دیگران را، ساده زیستی و یار یکدیگر بودند را دوستی را حرمت می‌نهادند و...


پسرها، پسر شجاع می‌شدند در مدرسه و به کوچک‌ترها کمک می‌کردند. دخترها، با حنا زندگی می‌کردند، مستقل می‌شدند، با هادی و هدی کارهایشان را تطبیق می‌دادند و بیشتر به پدر بزرگ و مادربزرگ کمک می‌کردند. آری آنقدر عشق و ترویج محبت بود که وقتی خانم رضایی مجری تلویزیون به بچه‌ها می‌گفت : «بلند شوید و سه قدم بزرگ به عقب بروید.»

 همه بلند می‌شدند گویی احساسشان بر این بود که خانم رضایی آن‌ها را می‌بیند و اگر خلاف میل او عمل کنند از دیدن کارتون مورد علاقه‌شان محروم می‌شدند و این صحبت زمانی واقعیت به خود می‌گرفت که خانم مجری از بچه‌ها تشکر می‌کرد و می‌گفت : «حالا خوب شد از تلویزیون فاصله گرفتید پس با هم کارتون خانواده دکتر ارنست رو می‌بینیم.» خانواده‌ای که در سخت‌ترین شرایط از نیست، هست ساختند و با همبستگی و اتحاد توانستند در یک جزیره‌ی دور افتاده سال‌ها را سپری کنند...

 آری، کارتون‌ها به خاطر مجموعه پیام‌هایی که به مخاطب خود می‌رسانند بسیار با ارزش هستند، لذا با توجه به وسعت و تنوع موضوعی؛ آن‌ها را به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند، شناخت تفاوت میان آن‌ها به بیننده کمک می‌کند تا به آن‌چه که می‌خواهد زودتر دست یافته و نیز به شناخت بیشتری نسبت به انواع تصاویر کارتونی که می‌بیند برسد در این صورت قطعاً از آن‌چه که پیش روی خود دارد لذت بیشتری خواهد برد.

تماشای فیلم‌های کارتونی برای کودکان خود یک موقعیت یادگیری است. آن‌ها اغلب از طریق مشاهده رفتار دیگران را یاد می‌گیرند، تماشای فیلم‌های خشونت بار، اثرات مخربی بر کودکان و نوجوانان می‌گذارد. چرا که آنان علاقه زیادی به دیدن کارتون‌های مختلف از خود نشان می‌دهند.

 

کارتون‌های قدیمی پر بود از حیوانات مهربان جنگل، موسیقی کودکانه، دوستی و مهربانی. اما این روزها شرکت‌های کارتون‌سازی و سازندگان بازی‌های رایانه‌ای، برای نوآوری و در دست گرفتن بازار فروش به خلق موجودات عجیب و غریبی روی آورده‌اند که دارای قدرت‌هایی فراتر از موجودات عادی هستند. موجوداتی که یک چشم بزرگ دارند، صدها دست و پا دارند، هیبت‌هایی بزرگ و پرمو دارند و صداهای مهیب از خود در می‌آورند. این موارد روی ذهن و روان کودکان اثرات نامطلوبی به جا می‌گذارد و موجب ترس و دلهره‌ی گاه و بیگاه آن‌ها می‌گردد. چون شخصیت بن تن و اسپایدرمن که ذهن تمام پسرها را به خود مشغول کرده است.

 

تماشای تلویزیون و داشتن آن در اتاق خواب، موجب اختلال در خواب آن ها می‌شود. والدین، باید به این نکته توجه کنند که اثرات چنین تصاویری به فکر و مغز ختم نمی‌شود، بلکه اختلال خواب به دلیل این ترس‌های واهی، دانش آموزان را به سمت بیماری‌های جسمی و اختلال در انجام تکالیف مدرسه سوق می‌دهد.




هر چه سن فرزندان بالاتر می‌رود، اهمیت ظاهر تصاویر کمتر می‌شود. برای دانش آموزان ابتدایی، ظاهر نسبت به رفتار یا خطرناک بودن شخصیت آن، اهمیت کمتری دارد. آن‌ها وقتی بالغ می‌شوند، از واقعیت‌ها بیشتر ناراحت می‌شوند و نسبت به خطرات غیرواقعی به تصویر کشیده شده در فیلم‌ها، کمتر حساسیت نشان می‌دهند. در سال‌های آغاز دوره راهنمایی بیشتر از صحنه‌های جنایت و خونریزی در فیلم‌ها و رسانه‌ها، دچار هراس و استرس می‌شوند.

همه دانش آموزان در زندگی خود با حوادث و اتفاقات ترسناک مواجه می‌شوند، از صحنه‌های خشن فیلم‌ها گرفته تا موجودات غیرواقعی که والدین برای ترساندن از آن‌ها نام می‌برند. بسیاری از پدر و مادرها تمام تلاششان را می‌کنند تا کودکشان را از شرایط هراس‌آور، دور نگه دارند ولی محافظت از کودکان در برابر این احساسات به صورت 100 درصد امکان‌پذیر نیست، به خصوص تصاویری که از رسانه‌ها پخش می‌شود و دانش آموز هر روز با آن در تماس است. والدین باید توجه کنند، ترس‌های فرزندان آن ها با هم متفاوت است. والدین باید بپذیرند، ترس بخشی از زندگی دانش آموز است و می‌توان با صبر و ملایمت به آن ها کمک کرد تا از این تنش‌ها و اضطراب‌ها گذر کند.


قصه‌ها و کتاب‌های داستانی که مخصوص دانش آموزان است، پر از شخصیت‌های دوست داشتنی و محبوب آن ها می‌باشد که با شخصیت‌های بد و پلید با شجاعت می‌جنگند و مبارزه می‌کنند و در نهایت پیروز می‌شوند؛ کتاب می‌تواند جایگزین خوبی برای کارتون‌های خشن باشد.

 اما، بهتر است دانش آموزان به جای تماشای مکرر سی‌دی‌های کارتونی از برنامه‌های زنده کودک در تلویزیون استفاده کنند زیرا در این حالت تجربیات بیشتری کسب کرده و خلاقیت ذهنی و فکریشان بالا می‌رود. علاوه بر آن آن ها در تماشای برنامه‌ها زمان‌بندی پیدا کرده و تا هنگامی که برنامه تلویزیونی و کارتونی در حال پخش است آن را تماشا خواهد کرد و مجبور نیست ساعت‌ها وقت خود را پای برنامه‌های کارتونی ویدئویی صرف کند و به این وضعیت عادت نامطلوب پیدا کند.





یکی از موثر ترین راههای القای یک فرهنگ در افکار مردم برنامه های صدا وسیماست،خب حالا یه کم به برنامه های این رسانه ی ملی فکر کنیدمتوجه خواهید شد که اکثر مجری های موفق مانتویی هستند،توی فیلمها همیشه در خانواده هایی که دچار فقر فرهنگی و فقر مادی هستند خانومها چادری اند و همیشه خانومهای تحصیلکرده و با سواد و ثروتمند مانتویی.

سلام  پیشنهادمیکنم نوشته ی زیر رو بخونید و اگر دوست داشتید نظراتتون رو بهم اعلام کنید.

البته این متن فقط عقیده ی منه و قصد تحمیل کردنش روبه هیچکس  ندارم ولی  توقع دارم حداقل۱دقیقه به حرفام فکرکنید.

من تو یه شهر کوچیک مذهبی با جمعیتی حدود۶۰۰۰نفر زندگی میکنم.اینجا اکثر مردم هم رو میشناسن و تقریبا همه خانومها و دختر خانومها چادری ان.مدتی که بعضی خانومها با مانتو بیرون میان.من این موضوع رو بین همکلاسیهام مطرح کردم و خواستم نظرشونو بگن که چرا خانوما دارن چادراشونو بر میدارن.با کمال تعجب شنیدم که میگفتن خدا خیرشون بده شاید اینطوری این موضوع عادی شد و ماهم تونستیم چادرامونو بر داریم.تازه اونموقع بود که فهمیدم اکثر دخترا به چادرشون اعتقادی ندارن و فقط بخاطر حرف مردمه که چادر سر میکنن.خوب که روی این موضوع تمرکز کردم به نتایج جالبی رسیدم.قبول دارید که یکی از موثر ترین راههای القای یک فرهنگ در افکار مردم برنامه های صدا وسیماست،خب حالا یه کم به برنامه های این رسانه ی ملی فکر کنیدمتوجه خواهید شد که اکثر مجری های موفق مانتویی هستند،توی فیلمها همیشه در خانواده هایی که دچار فقر فرهنگی و فقر مادی هستند خانومها چادری اند و همیشه خانومهای تحصیلکرده و با سواد و ثروتمند مانتویی.خب به تدریج ذهن ما پر خواهد شد از این افکار و چادر برای ما میشه نشونه ی فقر و بی فرهنگی و بیسوادی و مانتو نشانه ی باسوادی وبا فرهنگی و ثروت.حال چه توقعی داریم که بین انتخاب چادر و مانتو خانمهای ما چادر را یرگزینند.البته من فقط به یکی از علل مانتویی شدن خانومها پرداختم انشاالله با کمک شما در آینده در این باره بیشتر بحث خاهیم کرد.

منتظرنظرات خوب شما عزیزان هستم.

 




ردعنکبوتی کیه؟؟؟چراقهرمان شده؟؟؟آیا هدف از خلق چنین شخصیتی صرفا سرگرمی من و شماست؟؟؟معلومه که نه!!!معلومه که هممون سرکاریم.بله سرکاریم.تا حالا فیلم مرد عنکبوتی رو دیدید؟؟؟پیشنهادمیکنم بعد از خوندن این مطلب یه بار این فیلمو با دقت تماشا کنید تا بهتر متوجه منظور من بشید.توی این فیلم پیتر(مردعنکبوتی)برای بالا رفتنش از دیوارها و پرش از روی ساختمونی به ساختمون دیگه دست خودشو تکون میده که تارها از دستش بیرون بیاد.حالا اصل ماجرا ازاینجا شروع میشه که مرد عنکبوتی دستشو چجوری میگیره.فقط زمانی تارها از دستش بیرون میاد که انگشتاشو به حالت دست شیطان بگیره.حالا این یعنی چی؟؟؟

میدونید بعداز تماشای این فیلم چه تصوری از دست شیطان برای بیننده های فیلم شکل میگیره؟؟؟این تصور که دست شیطان نماد قدرت و عظمت و قهرمان بودن و محبوبیته.حالا ما برای اینکه به بقیه بگیم من از شما برترم،قویترم و محبوبترم میایم چیکارمیکنیم غیراز این که دست شیطانو بهشون نشون بدیم؟؟؟حالا سوالی که برای من پیش اومده اینه که چرا ما باید چنین فیلمهایی که نماد شیطان پرستیه رو در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کنیم؟؟؟

من واقعا نمیدونم مسئولین محترم چه پاسخی برای سوال من دارند.

ممنون میشم اگر منو از نظراتتون مطلع کنید.




تفریح روز طبیعت زیباست؛ به شرطی که حواسمان به همه چیز باشد. تقویم این روزها بجز روز طبیعت واقعه ای دیگر را نیز روایت می کند. سیزده فروردین امسال شب شهادت مادر است...

پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانش آموزی فارس به نقل از شیرازه : سر سفره ی غذا هم اول به فکر شکم بچه هاست؛ از دهان خودش می گیرد که شوهر و فرزندانش سیر شوند. دعا که می کند از همه یاد می کند؛ انگار نه انگار که خودش مریض است؛ حال ندارد؛ نفسش به سختی بالا می آید!

چوب خط همسایه ها پر شده؛ همه بدهکار اویند، اما باز هم به فکر آن هاست. برایشان دعا می کند. در شهر، داستان شب عروسیش پیچید. تازه عروس از داخل حجره بعد از چند لحظه با لباس نویی که لحظاتی قبل بر تن داشت برگشت و آن را به گدا داد. لباس کهنه اش را شب اول عروسی پوشید و گفت: آنچه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند...

مادر است دیگر؛ کاریش نمی شود کرد. انگار از روز اول که همه سوگند یاد کردند، قسم او با بقیه فرق داشته! قسم خورده فقط مادر باشد. مادر بچه ها، مادر پدر؛ مادر همه عالم.

این «مــادر» هم برای خودش عالمی دارد. همه چی دارد غیر از «من». اصلا این عبارت با «منیت» تناسبی ندارد. «ما» و «در» هم در مادر معنا پیدا می کنند.

اگر جنت اعلای خداوند دری دارد همین مادر است و «ما» برای ورود به آن باید مهر مادر داشته باشیم. از یک طرف دیگر «در» نیز جرات نزدیک شدن به مادر را ندارد اگر «مـا» باشیم! با مادر باشیم؛ کنارش باشیم؛ عصای دستش باشیم. اگر بین «ما» و «در» فاصله افتاد همه چیز خراب می شود. همان "در" مقدسی که "ما" را در کنارش نداشته باشد نحس می شود و می شکند و می سوزاند و آتش به پا می کند!

من به نحسی در و دیوار معتقدترم تا به سیزده به در! سیزده به در "ما" دارد؛ "ما" هم سیزده به در داریم؛ اما بعضی وقت ها "در"، ـــا" ندارد. ما هم که نباشیم میخ معرکه گردان می شود؛ نحس می شود، شوم می شود...

مــــادر! دارند در می زنند؛ اما شما پا نشو، ما هستیم.