وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری شهید فهمیده

سلام
آنچه پیش روی شماست وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی عشایری است.که با هدف انعکاس فعالیت های بسیج دانش آموزی،معرفی شهدای دانش آموز عشایر،معرفی دانش آموزان و نخبگان عشایر و تبادل تجربیات و نظرات راه اندازی شده است.
پیشاپیش از همه ی دوستانی که ما را از ارائه نقد های سازده خود بهرمند میسازند،صمیمانه سپاسگذاریم.

با احترام،مدیریت فضای مجازی بسیج دانش آموزی عشایری فارس

آخرین نظرات
نویسندگان

موارد اختلافی در مذاکرات وین 6 چیست؟

سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۱۸ ب.ظ

به گزارش گروه بین الملل-وبلاگ حوزه بسیج دانش آموزی شهید فهمیده، در متن نوشته شده در مذاکرات وین 5، بخش حاوی نقاط مشترک، از بخشی که بر اختلافات دلالت می‌کند، کمتر است که این تفاوت به اختلافات بر سر غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها، و کارکرد راکتور آب سنگین اراک باز می‌گردد.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRooPGFYo0-tMPc9Btwoy_x-vgW5WkAAvFg3vz7LV7Nde5F_g38
دور ششم مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای  (برنامه اقدام مشترک جامع) قرار است از روز 11 تیر ماه (دوم ژوئن) تا 29 تیر ماه 20) ژوئن) در شهر وین برگزار شود.

مذاکرات وین 6 با میراثی از وین 5 آغاز خواهد شد. نکته قابل توجه اینجاست که در متن نوشته شده در مذاکرات وین 5، بخش حاوی نقاط مشترک، از بخش پرانتزی که بر اختلافات دلالت می‌کند، کمتر است که این تفاوت به اختلافات بر سر غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها، و کارکرد راکتور آب سنگین اراک باز می‌گردد، زیرا غربی‌ها می‌گویند آب سنگین اراک تعطیل شود و ایران می‌گوید به کار خود ادامه دهد.

علاوه بر این، ایران 21 هزار سانتریفیوژ دارد و غرب خواستار کاهش تعداد این سانتریفیوژها به زیر 4 یا 3 هزار است که طبیعتا ایران در این مورد مقاومت خواهد کرد.

مدت زمان اعتماد سازی نیز از دیگر نقاط اختلافی در این مذاکرات  است. غرب زمان اعتمادسازی را دو رقمی می‌داند و درباره زمان ۱۰ تا ۲۰ سال صحبت می‌کنند، اما ایران بر مدت زمانی تک رقمی و زیر 5 سال تاکید دارد.

اما مهمترین نکته در این خصوص، مسئله تحریم ها است. ایران و 1+5 درباره تحریم‌ها نیز مشکل دارند، زیرا 1+5 اعلام کرده در صورت حصول توافق با ایران تحریم‌ها را ملغی می‌کند نه لغو،‌ که بر این اساس هر زمان که لازم بداند با یک فراخوان تحریم‌ها را باز می‌گرداند، اما ایران بر لغو تحریم‌ها تاکید دارد، زیرا در این صورت برای برقراری مجدد تحریم‌ها باید شورای امنیت تشکیل جلسه داده و رای صادر کند.

در مجموع، مشکل اصلی حصول توافق بین ایران و 1+5، زیاده‌خواهی طرف غربی و علی الخصوص آمریکا است. زیاده‌خواهی آمریکا باعث شده است که اروپا را نیز به دنبال خود بکشاند و تحریم‌ها را ضد ایران سخت بگیرد. از طرف دیگر در ایران این اعتقاد وجود دارد که حتی اگر مشکل هسته‌ای حل شود تحریم برداشته نخواهد شد، زیرا بی صداقتی طرف غربی،در کنار ارتباط تیم مذاکره کننده 1+5 و سران رژیم صهیونیستی(که سفر هئیت ویژه رژیم صهیونیستی به واشنگتن در روزرهای اخیر، سندی بر این مدعا می باشد) ممکن است تیم مذاکره کننده 1+5 را به سمتی هدایت کند که پس از حل مشکل هسته‌ای، بحث موشک‌های دوربرد ایران، حقوق بشر و ادعای حمایت از تروریسم توسط ایران را محملی برای ادامه تحریم‌ها قرار دهد.

حال باید دید که رقابت نقاط مشترک و موارد اختلافی، در کنار زیاده خواهی های طرف غربی، مذاکرات را به کدام سمت خواهد برد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۰
Hessam Heidari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی