این است نتیجه 8 سال فعالیت خانه مد ایرانی! +تصاویر
شاید بزرگ ترین مشکل تولیدات اخیر از سویی عدم طراحی های مناسب و منطبق با ارزشها و هنجارهای اسلامی و از سویی دیگر کپی برداری ناشیانه آنها از طرح های غربی موجود در بازار باشد
«بنیاد ملی مد و لباس ایرانی»، «کارگروه سامان دهی مد و لباس»، «خانه مد ایرانی» و دهها نام پر طمطراق دیگر تنها نتیجه تلاش دستگاه های فرهنگی کشور برای تهیه زیرساخت های لازم جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.
جام جهانی فوتبال نیز بهانه ای شد که «خانه مد ایرانی» به عنوان یکی از زیر مجموعه های همان کارگروه فخیمه در سایت خود اعلام کند:
«موسسه تک منظوره مد و لباس، با رونمایی از مانتوهای ورزشگاهی بعد از گذشت 8 سال(!) از فعالیت سایت خانه مد، رسماً فعالیت حرفه ای خود در زمینه مد ایرانی اسلامی در چارچوب جمهوری اسلامی ایران و نظارت مستقیم بنیاد مد و لباس،آغاز کرد.»
در نشست رونمایی از چهار مانتو طرح جدید، مریم مویدی، مدیر خانه مد گفت: «فضای موجود جامعه، مربوط به جام جهانی است. به همین علت، رونمایی از آثار ورزشی خالی از لطف نیست؛ البته قرار بود طرحها پیش از جامجهانی رونمایی شود، ولی به دلیل مشکلاتی، دریافت مجوز به طول انجامید. چهار طرح به نامهای پانچو یوز، مانتوزا، آرک ایرانی و مانتو یوز است که هر کدام به دلیل استفاده از المانهایی نظیر یوزپلنگ و پرچم ایرانی اینچنین نامگذاری شدهاند.»
این چهار مانتو نخستین تولید خانه مد و کارگروه ساماندهی نیست. بلکه در کنار چند صد طرح دیگری قرار دارد که با حمایت این کارگروه تولید شده است و جالب اینجاست که همه ی این طراحی ها به دلایل متعددی تنها خریداران آن دستگاه های دولتی آن هم برای برنامه های رسمی می باشند.
از طرفی طرح های جدید نتوانستند نظر عامه مردم را به خود جلب کنند و از طرف دیگر طراحان لباس های مثلا اسلامی بدون توجه به اینکه مصرف کنندگان آنها قشر مذهبی هستند که پارامترهای متعددی چون اصالت طرح، قیمت تمام شده و... در تصمیم آنها موثر است و به همین دلایل تمایل زیادی به تولیدات نشان نمی دهند.
شاید بزرگ ترین مشکل تولیدات اخیر از سویی عدم طراحی های مناسب و منطبق با ارزشها و هنجارهای اسلامی و از سویی دیگر کپی برداری ناشیانه آنها از طرح های غربی موجود در بازار باشد و خریداران در نهایت تفاوت چندانی میان این تولیدات و سایر لباس ها نبینند.
تجربه های موفق و خودجوش طراحی مد در ایران و جهان اسلام
اما عدم موفقیت ستاد ساماندهی مد و لباس تباید تصور غلط تجربه ناموفق طراحی مد و لباس را در ذهن جامعه جا بیاندازد. چرا که نمونه های بسیار موفقی از طراحی مد و لباس اسلامی و بازار بسیار مناسب فروش آنها وجود دارد.
نخستین تجربه موفق طراحی مد و لباس اسلامی به «ملیح کزمن» انگلیسی باز می گردد که پس از حوادث یازده سپتامبر و توهین به پیامبر اسلام توسط یک کاریکاتوریست، با درج عبارت “من عاشق پیامبرم هستم” بر روی سینه خود در خیابان های لندن قدم زد و کزمن که دیگر طاقتش را از دست داده بود و به هیچ روی نمی توانست این اهانت را تحمل کند در عین حال تصمیم گرفت که حامل پیامی جدید باشد و آن را روی سینه خود حمل کند. به همین خاطر آن جمله را در وصف پیامبر اسلام بر روی یک تی شرت چاپ کرد و در خیابان های لندن به قدم زدن پرداخت.
ایده ساده و خلاقانه کزمن به سرعت مورد توجه مردم قرار گرفت و به طرحی فراگیر تبدیل شد و کزمن در این باره گفت:
" به این ترتیب برای من کاملا روشن شد که تنها مسلمانی نیستم که می خواهد به صورتی مستقیم و بدون واسطه پیام هایی را به جامعه انتقال بدهد. آن پیام روی سینه در واقع آثاری بی نهایت مثبت از خود بر جای گذاشت. و به این صورت بود که هزاران دروازه در مغز من باز شد و ایده سبک و مد اسلامی تولد یافت"
او در نمایشگاه اینترنتی لباس های اسلامی به نکته ای مهم در رابطه با خصوصیت مهم مد اسلامی اشاره کرد و آن هم اینکه:” سبک و مد اسلامی لباس هایی مدرن و در عین حال از نظر دوخت ساده به شما عرضه می کند که پیام هایی مذهبی و ارزشمند دارد».
از کزمن انگلیسی که بگذریم با مجموعه طرح های «جلابیب» توسط سرکار خانم «معصومه کریمی زاده» در ایران مواجه می شویم که مجموعه طراحی های ایشان در 40 طرح و در قالب مصارف عمومی ، مشاغل ، احرام و ... و متناسب با سنین و سلایق مختلف طراحی شده است که هرطرح دارای 14 قابلیت بوده و هر کدام، یک جلباب نامیده می شود.
جلابیب نیز از جمله موفق ترین طراحی های لباس نوین اسلامی می باشد که هم اکنون در بسیاری از شهرستان ها نمایندگی دارد و در حال گسترش روز افزون می باشد.
این موارد نشان از آن دارد که طراحی و تولید مد و لباس ایرانی- اسلامی و بازار فروش بسیار مناسب آن نه یک رویا و حباب بلکه یک واقعیت تجربه شده است که در صورت استفاده درست از همه ظرفیت ها امکان بازتولید آن وجود دارد.